Efter min intervju med vår sponsor-tsar Daniel Malmgren i mitten av september väcktes en tanke hos mig: håller våra partners med om vad Daniel snackade om?
Då jag är en total analfabet runt allting som har att göra med partnerengagemang, olika typer av sponsring och hela den biten blev snacket med Daniel någonstans min första lektion i verksamhetens A B C. Dessutom - eftersom Daniel är ett riktigt proffs som lägger fram texten och sin vision på ett så elegant sätt så blev min känsla efter våra nittio minuter plus tillägg på Teams rätt mycket:
”Wow – den här killen vet vad han snackar om”.
Men som den halvvägs cyniker jag är tänkte jag även att det vore på sin plats att faktiskt försöka sätta Daniels teser lite mer i någon slags kontext genom att ta ett snack med några av våra partners och få deras syn på sitt partnerskap med Djurgården: varför de är med, vad motivationen är och lite hur de ser på vägen framåt.
Jag fick en dryg första halvlek plus tillägg på mig att stöta och blöta lite tankar med Carlos Esterling från EY, ett globalt företag som jobbar med olika typer av rådgivning och professionella tjänster.
Hur länge har ni varit partners till Djurgården Fotboll?
— Den första kontakten var egentligen 2013, när vi hängde med på en nätverksresa till Portugal i samband med att Sverige spelade playoff för att kvalificera sig för VM i Brasilien 2014. Detta var samtidigt som vi gjorde ett separat jobb för Djurgården Fotboll om ett ”balanserat styrkort” (ett verktyg för verksamhetsstyrning, egen anmärk.)
— På den tiden var det något helt annat mot vad det är nu, med en hörna på Stadion där man träffades under matcherna under rätt spartanska förhållanden och mest kollade matchen och hade lite kul. Flytten till Tele2 var väldigt viktig för att få upp nivån på verksamheten, liksom utvecklingen mot partnerskap och ett riktigt affärsnätverk som kan utvecklas i en trevlig miljö.
Så varför Djurgården Fotboll, vad är de bakomliggande skälen?
— Efter att vi gled in på ett bananskal 2013 utvecklades detta till att vi blev en samarbetspartner under säsongen 2014. Vi har upplevt att detta ger värde åt oss genom att det skapar möjligheter för affärer inom ramen för nätverket, att vi får access till andra partners nätverk i och runt Djurgården men framförallt att vi vill vara med och bidra till den positiva kraft Djurgården Fotboll är i samhället genom sitt stora engagemang inom CSR området (’Corporate Social Responsibility’ eller i korta drag företags samhällsengagemang, egen anmärk.)
— Utan CSR-biten Djurgården jobbar stenhårt med är jag väldigt tveksam till att vi skulle kunna motivera att vara med.
Vilka är de viktigaste bitarna ni upplever att ni får ut av detta?
— Som jag sa så självklart affärsnätverket som tack vare att det är så aktivt faktiskt bidrar till att vi kan landa nya affärer utanför fotbollen. Det är dessutom ett forum dit vi kan ta med kunder och hantera jobbrelaterade frågor i en trevlig miljö långt bort från de vanliga mötesrummen.
— Dessutom givetvis CSR-biten, där Djurgården med sin årliga CSR-rapport där man på ett väldigt konkret sätt försöker tydliggöra det positiva för samhället i den verksamheten man bedriver för framförallt ungdomar och att man är med och tar ansvar och driver förändringar till det bättre.
— Jag kan helt ärligt säga att vi inte skulle vara intresserade av att vara med om fokus endast låg på att vinna guld och sen strunta i resten, så jag kan inte nog understryka hur viktigt den här delen är.
Har ni även andra engagemang som en del av en bredare sponsor- och marknadsföringsstrategi?
— Ja, vi har även haft ett treårigt samarbetsavtal med SEF (Föreningen Svensk Elitfotboll, egen anmärk.) och alldeles nyligen skrev vi ett avtal med Svenska Innebandyförbundet om att bli deras huvudpartner och synas i allt från landslag till cupen och SM-finalen.
— Även i fallet med innebandyn är det kombinationen av en stark värdegrund, samverkan, nyskapande och inkludering bland 120,000 innebandyspelare i Sverige som är det som motiverar oss mest av allt. Utan den typen av profil skulle det inte vara intressant för oss.
— Vi blir även inbjudna till olika träffar, seminarier, paneler och forum som gästföreläsare hos bland annat SEF-klubbarna, division ett och SHL-klubbarna. Som exempel höll vi i en föreläsning för GIF Sundsvall och dess samarbetspartners. I det fallet lyfte vi fram en analys vi gjort av värdet GIF Sundvall bidrar med till Sundsvall som stad, något som en av GIF Sundsvalls huvudpartners förklarade var precis den typen av analyser de vill se. För multinationella bolag är det av yttersta vikt att den typen av engagemang man går in med har en positiv samhällspåverkan, annars kan det faktiskt kvitta.
Hur jobbar ni tillsammans med Djurgården för att öka värdet av ert partnerskap?
— Att vi jobbar tillsammans på att synliggöra nyttan Djurgården gör för samhället på ett sakligt sätt. EY jobbar med den här typen av verifieringar i många olika branscher och sen kan vi jobba gemensamt för att se till att kommunicera detta. Här finns det även ett värde i att engagera resten av Djurgårdens affärsnätverk samt supporterkollektivet i att få ut det budskapet.
Hur tror du att nästa steg skulle kunna se ut från både er och Djurgårdens sida runt partnerskapet?
— Man får gå på en rätt slak lina mellan fakta och skryt, men CSR budskapet måste ut ännu tydligare. När det budskapet blir starkare, så blir även det nätverk vi är en del av starkare: en ”win-win” för alla inblandade.
— När vi pratar om stora globala företag så kommer de aldrig vara med om inte CSR-profilen finns där, är reell och supertydlig. Jag tror att detta är nyckeln till att attrahera en ny typ av partners till Djurgården – och här tror jag vi kan jobba tillsammans för att förverkliga det.
Intervjun med Carlos blev något av en ögonöppnare för mig. Samtidigt som aspekter som nätverkande, varumärkesbyggande samt att göra affärer givetvis spelar en stor roll i valet att gå in som partner till Djurgården Fotboll, så är hela CSR-biten förmodligen en av de avgörande faktorerna för globala företag att ta just det steget. Vikten av att kunna visa hur partnerskapet positivt bidrar till samhället är en del som är så högt upp på agendan hos dessa organisationer idag att utan den så blir sponsor- och partnerskap omedelbart mycket mindre attraktivt.
Om något är det en av de positiva återverkningarna från allt det arbete föreningen lägger ner för att ge något tillbaka till den miljön där vi verkar – precis som det ska vara.
I del två har jag ett samtal med en annan av våra partners med en något annorlunda profil och verksamhet. Stay tuned!
*Notera att partner och kontaktdetaljer förmedlades av Daniel Malmgren, samt att frågorna och artikeln i sin helhet har delgivits EY innan både intervju och publicering. *
Intervjun genomfördes per telefon den 26 november 2021.
Här kan du läsa mer om Djurgårdens hållbarhetsarbete.